Tiedote kentänhoidosta 14.5.2019

Golfkautta on kohta takana jo kuukausi ja huhtikuun lämpimät säät antoivat olettaa, että edessä on hieno kevät myös kentänhoidollisesti. Valitettavasti sää viileni kuitenkin tuntuvasti huhtikuun lopulla ja etenkin kylmistä öistä johtuen griinien kunto ei ole kehittynyt toivotulla tavalla. Lyöntipaikkojen kunto on jo hyvä ja väylät sekä roughit ovat parantuneet huomattavasti, mutta se tärkein eli griinit laahaavat perässä.

Etenkin kentän ”vanhat” griinit ovat usein keväisin heikossa kunnossa ja tämä vuosi ei ole poikkeus. Vanhojen griinien suurin ongelma on liian tiivis kasvualusta ja edellisellä viikolla tehdyllä syvä-ilmastuksella sekä hiekoituksella pyritään parantamaan griinien kasvualustaa. Kahvipöytäkeskusteluissa on aina välillä väyläytelty griinien uusimista, mutta siihen ei ole vielä ajatuksia uhrattu, vaan nyt pyritään kohentamaan griinien kuntoa tehokkailla hoitotoimenpiteillä.
Tämän viikon aikana griineille tehdään vielä lisähiekoitus nostamaan nurmen pinnan lämpöä ja auttamaan uutta kylvöä parempaan kasvuun.
Maanantaina tehdyn kenttäkierroksen perusteella voidaan kuitenkin todeta, että uusi nurmi on vihdoin lähdössä kasvuun ja nyt on pelaajien ensiarvoisen tärkeää muistaa korjata alastulojäljet griineillä.
Pyydämme pelaajilta kärsivällisyyttä, sillä tiedämme, että griinit tulevat hyvään kuntoon, kunhan vain päivän keskilämpötila nousee korkeammaksi.
– Lauri Manninen, toimitusjohtaja
– Mika Uutela, kenttämestari